Hepatitis er en inflammatorisk sygdom i leveren. I henhold til patologiens forløb er der akut hepatitis A, B, C og kronisk. De første har et levende klinisk billede. Forskellige grupper af patologi adskiller sig fra hinanden ved infektionsmetoden, udviklingshastigheden, tegn, fremgangsmåder til behandling og resultatet for en person.

Hvad finder jeg ud af? Indholdet af artiklen.

Hvad er hepatitis A, B og C?

Hepatitis er en inflammatorisk type proces, der forekommer i leveren. Nederlaget kan være akut eller langvarigt. Den akutte sort kan helbredes eller blive kronisk. Nogle er forårsaget af alkoholholdige drikkevarer, virale midler eller lægemidler. Forekomsten af ​​sygdommen i forskellige lag af patienter afhænger af læsionens type og ætiologi..

En læsion, der ikke forsvinder i mere end seks måneder, betragtes som langvarig. I en kronisk proces forekommer dystrofiske lidelser i organets væv, de er af inflammatorisk karakter. Den lobulære struktur påvirkes ikke i dette tilfælde. Sygdommen begynder uden et levende symptomatisk billede. Læsioner opdages under undersøgelse eller ved diagnosticering af andre organskader. Det findes oftere hos mænd, men kvinder er mere sårbare over for nogle arter. Levertilstanden hos en patient, der har gennemgået en patologi, og personer fra risikogruppen overvåges.

Hvordan spredes hepatitis?

Hepatitis A, B og C spredes på forskellige måder. Typen af ​​sygdom afhænger af patogenens indgangsvej. Nogle læsioner heler let, mens andre bliver kroniske og vanskelige at behandle.

Varianterne af denne sygdom er opdelt i to undergrupper efter infektionsmetoden og penetrationsveje i leveren:

• transmitteret via den orale fækale vej
  • ind i kroppen gennem blodet.

Leverskader opstår efter blodforgiftning, eller når forebyggende foranstaltninger ignoreres under medicinske procedurer. Men årsagerne kan være forskellige:

• manipulationer med udseende (tatoveringer, piercinger);
  • brug af et værktøj til flere personer
  • ubeskyttet samleje
  • fra kvinde i fødsel til barn.

Næsten halvdelen af ​​de patienter, der lider af virussen, kan ikke bestemme årsagen til infektionen.

Ingen transmission sker under amning, så kvinder med levercelleskader kan amme uden frygt for at inficere det.

Fækal-oral, vand, husholdningsoverførselsruter er indbyrdes forbundne.

Måder til infektion med hepatitis A.

Hvordan overføres sygdommen? Botkins sygdom (det andet navn for hepatitis A) har en smitsom etiologi. Denne leverskade er almindelig og har ikke farlige konsekvenser for kroppen. Bæreren af ​​virussen er infektionskilden. Efter at det virale middel kommer ind i kroppen, begynder skader på leverceller.

Transmission sker oftest enteralt. Virussen overføres ved at drikke snavset vand eller ryste hænder på en syg person. Nogle gange kan sygdomsudbrud påvirke familien, da patogenet overføres på forskellige måder.

Måder for hepatitis B-infektion

Virussen overføres naturligt eller kunstigt, men i tapettilfælde er infektion forbundet med blod. Metoder til kunstig transmission inkluderer infektioner, der er forbundet med medicinske indgreb:

• transfusion af blod eller blodkomponenter
  • utilstrækkelig sterilitet af medicinske instrumenter

Kun de rette behandlingsmetoder hjælper med at undgå forurening.

Kilden til sygdommen kan komme ind i kroppen under invasive diagnostiske procedurer, når læger bruger ikke-sterile instrumenter. Infektion kan forekomme seksuelt eller oralt.

Måder til infektion med hepatitis C

Infektion med en virus forekommer som følger:

• med blodtransfusion eller ved hjælp af generelle medicinske instrumenter
  • ved påføring af tatoveringer under punkteringer
  • under forskellige manipulationer, der involverer vævsskade;
  • seksuelt;
  • under fødslen fra mor til foster.

Symptomer på hepatitis A, B og C

Symptomerne kan variere afhængigt af typen af ​​læsion og dens fase. Følgende symptomer er normalt til stede:

• smerter i højre side af en anden art;
  • svaghed i hele kroppen
  • hovedpine
  • temperaturstigning
  • misfarvning af øjenkugler og hud;
  • manglende appetit
  • dårlig ånde;
  • fordøjelsesforstyrrelser
  • kløende hud.

Gulhed af huden er et karakteristisk træk. Den berørte lever producerer meget galde, som frigives i blodbanen. Dette er årsagen til dette symptom.

Nogle typer sygdomme kan forekomme uden disse symptomer. Dette er typisk for hepatitis C.

Hepatitis A symptomer

Alvorligheden af ​​tegn med denne sort afhænger af graden af ​​organskader.

Sygdommen skelnes fra:

• akut form
  • subakut form;
  • subklinisk stadium.

Symptomer udtrykkes i generel utilpashed og smerter i højre hypokondrium, feber, ubehag i muskler, opkastning og diarré og mørk urin. Gulfarvning af huden er et almindeligt symptom, men ikke i alle tilfælde.

Symptomer på hepatitis B

Klinikken af ​​denne type svarer til symptomerne på hepatitis A. Der er gulsot i huden, fordøjelsesbesvær, smerter i leddene og generel svaghed. Kløende hud kan udvikle sig.

Gulsot skrider frem sammen med en forværring af sundheden. Leveren er mere påvirket

Symptomer på hepatitis C

En fjerdedel af de inficerede helbredes af sygdommen alene, resten af ​​patologien går ind i et kronisk stadium. I et langvarigt stadium øges risikoen for at udvikle skrumpelever og leverneoplasmer.

Asteniske symptomer kommer frem: muskelsvaghed, træthed og søvnforstyrrelser.

Hvad er forskellene mellem hepatitis A, B og C?

Disse tre arter adskiller sig i patogenet, transmissionen og mekanismen for dets penetration i leveren..

Type A-virus overføres gennem forurenede væsker og mad. Patogenet overføres under samleje. Efter den hærdede proces dannes modstand mod patogenet.

Type B-virus overføres af hæmatologiske eller andre kropsvæsker. Smitsomme stoffer kommer ind i babyens krop fra moderen under fødslen. Ikke-sterilitet af medicinske instrumenter øger risikoen for, at virussen kommer ind i kroppen.

Type C-virus overføres gennem blodkomponenter. Du kan blive inficeret gennem blod- eller plasmatransfusion, injektioner og andre manipulationer.

Behandling af hepatitis A, B og C

Terapi vælges afhængigt af ætiologien. Alkoholisk eller autoimmun type involverer symptomatisk behandling og rensning fra toksiske virkninger.

Behandlingsmetoden involverer:

• eliminering af det forårsagende middel til hepatitis;
  • neutralisering af ledsagende sygdomme;
  • restaurering af leveren og galdeblæren
  • bevarelse af organfunktion;
  • overholdelse af korrekt ernæring og forebyggende foranstaltninger.

Behandlingen er også rettet mod at eliminere symptomer, der komplicerer patientens liv..

Hepatitis A-behandling

Denne type hepatitis har en positiv prognose, da den ikke fremkalder udviklingen af ​​alvorlige konsekvenser og ofte forsvinder alene. Terapien udføres på et hospital. Patienter ordineres sengeleje, den nødvendige menu og midler, der beskytter leverceller (hepatoprotektorer).

Hepatitis B-behandling

Terapi kræver en kompleks effekt og afhænger af patologiens stadium og sværhedsgrad. Immunmidler, hormonelle stoffer, antibiotika og hepatoprotektorer ordineres. Vaccination bruges som en forebyggende foranstaltning.

Hepatitis C-behandling

Nogle gange er leverskadeprocessen asymptomatisk, så kun konstant overvågning er påkrævet. For at gøre dette kontrolleres leverfunktionen konstant, og medicin ordineres, når vira aktiveres.

Til behandling ordineres 2 lægemidler med antiviral aktivitet: interferon og ribavirin.

Hver type patologi er farlig. Når de første symptomer vises, skal du se en læge. Kun han vælger den rigtige behandling.

Hvad er den vigtigste infektionsvej med viral hepatitis A.?

Hvad er den mest almindelige infektion med hepatitis B-virus??

Hepatitis D: hvordan man behandler, overførselsmetoder, symptomer og forebyggelse

Hvordan hepatitis A manifesterer sig hos kvinder: symptomer og tegn

Hepatitis B og C: forskelle i infektionsveje, symptomer, behandling og forebyggelse